2008 vs. 2011

Igår när jag städade i mina lådor hittade jag min almanacka från 2008. I den har jag antecknat vad jag tyckt om det kaffe jag druckit samt en hel del annat intressant och ointressant. Under 2010 använde jag min telefon som kalender och skrev bara in det absolut nödvändigaste. Det blev mest tider och platser. Nu, år 2011, ska jag gå tillbaks till en klassisk papperskalender och anteckna betydligt mer. Detta för att bättre minnas allt bra kaffe och förhoppningsvis också enklare kunna sammanfatta år 2011, som jag tror blir ett intressant kaffeår.

Något som tyvärr slår mig när jag tittar i min gamla kalender är att det inte har hänt så mycket i Stockholm sedan 2008. Ungefär samma kaffe serveras på ungefär samma sätt på samma ställen. Några ställen har stängt och några nya har öppnat. Så det vore kul om 2011 kunde överaska lite! Till exempel vore det jättekul om jag kunde hitta en espresso som slår min gamla favorit från 2008, Heartbreaker från Cafe Grumpy rostad av Novo.

Jag tänkte lista några saker som vore kul att se under 2011. Eftersom det överallt sägs att bryggkaffet är tillbaks så blir det ganska bryggfokuserat.

En kopp brygg tack
Kan ni nämna ett ställe som är känt för sitt goda bryggkaffe? Jag kan det inte i alla fall och får en känsla av att många har svårt för att se färskbryggt termoskaffe som något spännande. Vore kul om detta kunde förändras.

Bryggkaffekoppar
Vore det inte på tiden att servera bryggkaffe i något annat än cappuccinokoppar? Jag dricker gärna i tunnare porslin men också i en ordentlig mugg.

Årets barista gör gästspel
De senaste två svenska baristamästarna har jag knappt hört ett pip ifrån. Det är förstås helt okej att ta det lugnt men vore det inte trevligt om SCAE om utnyttjade sina mästare lite bättre för att sprida kaffekunskapen i landet. Kanske gör mästaren en liten turné runt om i landet. Jobbar varje dag på ett nytt café eller restaurang som är intresserade av att lära sig mer och öka gästers kunskap och intresse. Tror säkert de lokala tidningarna skulle haka på och ge det uppmärksamhet.

Specialkaffets dag
Tänk om rosterier och kaffebarer gick samman och ordnade en gemensam kaffedag med lite roliga aktiviteter. Eller varför inte en kaffevecka i Stockholm där varje kaffebar får ta hand om var sin dag. Föreläsningar, provsmakningar, prova-på eller vad som helst.

Ett nytt kaffeforum
Det är fler som har samma tanke, att det skulle behövas ett diskussionsforum för baristor, rostare och andra i branschen. Av någon anledning verkar inte de professionella trivas på riktigtkaffe.se som nuförtiden också har tagit ett par ett par steg tillbaks i diskussionsnivån. Vem drar igång?

Barista?
Finns det ingen bättre titel på någon som serverar kaffe än barista? Serverar en barista bryggkaffe?

Cappuccino, latte eller något gott?
Vad är det egentligen för skillnaden på en caffè latte och cappuccino? De flesta kunderna har ingen direkt koll och bryr sig heller inte så mycket. Men vore det inte kul med ett café som faktiskt tillsätter den mängd mjölk som passar kaffet bäst? James Hoffman skrev nyligen ett inlägg om cappuccino. Läs det gärna om ni gillar mjölk.

Det var några av sakerna jag kom på just nu. God fortsättning till er alla!

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

24 Responses to 2008 vs. 2011

J sa...

Henrik,
än en gång visar du vilken think tank du är! Mycket nyttigt och bra inlägg.
Ett par tankar dock:

Bryggkaffe i Stockholm (Sverige?) idag är en kompromiss, både vad gäller termos och koppar/muggar att dricka ur. En dröm jag har är att ställen som serverar brygg metoder som Aeropress och keramiska filter erbjuder stamkunderna att placera sin egen mugg längs väggen på något vis. På det viset får du välja själv (kanske vore korkat att hänga fin-kina där, men du förstår vad jag syftar på).
Termos är positivt så länge kaffet hålls färskt. Hur länge är färskt? Tja, så pass kort tid att jag inte skulle våga ha det i termos. Det sagt, så har jag druckit bra termoskaffe på V Street, Cup Cake STHLM, Coco Vaja och Snickarbacken, men då var de säkert ca en halvtimme gamla (Coco Vaja vet jag inte, men jag utgår ifrån det).

Ett annat problem gällande termoskaffet är motiveringen varför finkaffe på termos ska kosta 25-30 spänn, när man får fulkaffe för en spottstyver inklusive påtår på annat håll. För gemene kund är det inte uppenbart. Serveras det i Chemex eller Syphon får man ett skådespel= rimlig prissättning.

Idéerna kring en turnerande Barista Cup mästare är också väldigt bra. Jag tror vi måste se till att Barista Cup exponeras, och att den som vinner får en ambassadörsroll som idag tycks falla alltför mycket på folk inom SCAE snarare än inom vinnarcirkeln (därmed inte sagt att de inte gör ett bra jobb på SCAE). Vad ska det annars vara för vits med en Svensk Barista Champion? Special Kaffe måste kommuniceras, och därmed måste vi bygga en plattform för kommunikation utåt sett. Den plattformen måste dock komma från en enad industri!Specialkaffets dag och nytt forum är också oerhört aktuella saker som måste spinnas på!

Barista är ett slitet uttryck, men samtidigt väl inarbetat utåt sett. Jag tror dock industrin inifrån måste ändra på vad en barista är. För mig är en barista detsamma som en kaffesommelier. Där kan bryggkaffe ingå, eller rättare sagt; alla bryggmetoder bör behärskas, men specifika barer kanske föredrar specifika bryggmetoder och bygger sitt kaffeinköp utifrån metod. Industrin måste vara beredd att omdefiniera begreppet barista inåt sett. Utåt sett kan vi fortfarande vara de där trevliga typerna som gör snygga rosetter i kaffet och som gillar fixed gear bikes...

ursäkta långrandigheten, men jag tycker ditt inlägg är rätt akut och brännande aktuellt!

Henrik sa...

Välja egen kopp vore riktigt trevligt! Siphoner, Chemex och V60 är alla roliga leksaker men är svåra att hantera i en stressig barmiljö och ger lätt ett ojämnt resultat. En bra bryggare ger ett stabilt resultat och håller sig hyfsat i en termos. Men som sagt, väldigt osexigt.

Sen var det något jag glömde att skriva om... men det har jag glömt bort igen :)

Matts sa...

Bryggkaffet är helt nytt som kvalitetsdryck, utrustning, metoder produkter, kringutrustning o kunskap om hur man skall hantera allt ovan är bristfälligt eller har varit det intill nyligen.
Väldigt få "baristor"brewmasters...som VERKLIGEN ÄR INTRESSERADE ATT PROVA SIG FRAM finns det är en bristvara. Likaså nya kaffebarer som gör detsamma saknas.Branchen står o stampar, Henrik starta en själv vettja!!!

Specialkafferostare är ett oerhört nytt fenomen o flera är ganska introverta, de flesta av oss jobbar för att att bygga upp baskunskapen i frågor där vi ofta inte kunde ngt innan vi startade.


termoskaffe kanske är osexigt men med det tryck många barer har i kombination med personalkostnader o att fixeringen bland gästerna är latte så kommer specialkaffe på termos vara ngt som vi får leva med på många ställen, bara man i baren har rätt utrustning o har kontroll kan det många ggr vara bättre än en okontrollerad sexigare manuell metod. men om man inte bryr sig om alla parametrar kan bryggen bli katastrof.

Ingte hindrar att man bjuder in Årets Barista till sin bar/cafe/butik eller att hon/han säljer sina tjänster men branchen gör ju inte det så varför tror du att SCAE med inga resurser skall kunna göra det, SCAE är dom medlemmar som betalar medlemsavigten, inget annat. O här måste vi alla ta ett ansvar.

Riktigt Kaffe är ett hobbyforum o det är bra, när tiden är mogen startar ett proffsforum, tro mig.

Specialkaffets dag är bra, men det kommer med när tiden är mogen.

På BC kunde man vinna med italienskt import fram till 2005, o domare och många tävlande och kunder ansåg att Italiensk import av medioker kvaltié var specialkaffe intill nyligen, o en del nya svenska aktörer/rostare anser det ännu att dessa typer av blandningar är det, en del säljs som specialkaffe i butiker i Sverige.
Marknaden har alltså ingen koll på vad specialkaffe är, få tar reda på det. Sverige ligger oerhört lång efter inom specialkaffet o det går inte att rusa fram för fort

mag sa...

Många bra idéer, Henrik!
Jag tror däremot absolut att bryggkaffe på thermos skulle kunna upplevas "sexigt" om man bara fixar en snygg presentation. Det skulle kunna handla om minitermosar, tidsmärkning?, information om kaffet (vet inte om alla koppar dagens brygg på Da Matteo ackompanjeras av en liten etikett med info om kaffet, men när jag fick det sist jag var där kändes det absolut som en värdehöjare), kanske något passande minitilltugg, och inte minst en kunnig och kunskapsgenerös barista (bryggmästare?) som kan berätta om och ge råd om vad han/hon serverar. Om man erbjuder detta så kan jag inte tänka mig att konsumenterna inte fattar att det är skillnad på kaffe och snutjava man tar själv från någon gammal bryggare i ett hörn.

Så hur ska man nå ut med specialkaffebudskapet på allvar till konsumenterna? Självklart kommer det ta tid att lära svenskarna att återvända till bryggkaffet när man går på kafé, men kanske behövs det ändå någon gemensam plattform utöver alla de små kaffebarer och microrosterier som förstås gör ett fantastiskt jobb. Utan att veta ngt om hur SCAE fungerar och vilka resurser som finns, så torde väl ändå en specialkaffeförening vara en gemensam, neutral plattform, och finns inte resurserna inom föreningen får man väl försöka söka dem utanför(?!) För jag tror verkligen specialkaffebarer och rosterier kan vinna på att samarbeta i detta läge, även om man har samma inköpskanaler och rostar ungefär samma råkaffe, har samma profil och är lika ung i branschen som konkurrenterna. Mitt intryck som utomstående betraktare är att rosterierna lätt sluter sig åtmimnstone delvis pga dessa orsaker.

J sa...

Snutjava kan vara århundradets uttryck ;)

Måste säga att Espresso House har varit ganska duktiga i ärendet bryggkaffe på termos. De har specialdesignade termosar för varje sort (en av fyra om jag inte minns fel) de brygger, med design och information om den. Det är rätt sexigt faktiskt. Och den gång jag provade, så var kaffet mycket gott och prisvärt. Har svårt att tänka mig att faktiska proffs skulle lyckas sämre med sin termosbrygd.

Jag tror vi måste bli duktigare som bransch att förstå vad konceptet Barista Cup är, samt förmedla den kunskapen vidare. Det har givits tillfällen i media i år att uttala sig och demonstrera, och det har inte gjorts av varken en nuvarande eller före detta barista champion. Om kaféerna förstår vikten av Barista Cup, hur man använder det i sin marknadsföring och sin kommunikation till sina kunder, så skulle de också förstå vikten av att bjuda in en Barista Champion för en dags arbete. Det gäller att kunna nyttja de här sakerna för att dels skapa PR för special kaffe, dels skapa PR för den egna rörelsen. Och en barista champion kommer då dessutom fungera som en naturlig länk/brobyggare, mellan olika kaféer och rosterier, samt en värdefull mentor och guide till nästkommande champion.

Men jag förstår vad Matts säger vad gäller pengar och frivilliga insatser. Det är knivigt. Någonstans måste vi börja dock, och låt oss hoppas att 2011 är startskottet för något nytt!

Henrik sa...

Branschen är ung och jag tror på att skynda långsamt. Därför tycker jag att termoskaffe är en bra grej som fungerar i praktiken just nu. Fokuserar man bara lite mer på att sälja ursprunget så tror jag det kommer fungera fint.

Jag vet att SCAE har det knapert med pengar. Jag vet att många gör ett riktigt bra jobb, utan ersättning, under Barista Cup. Själv har jag tagit ledig från mitt ordinarie jobb för att hjälpa till under Barista Cup. Hade SCAE bett om min hjälp vid andre tillfällen, kväll eller helg, hade jag gärna ställt upp om det hade gynnat specialkaffet i Sverige.

För mig känns SCAE som den naturliga plattformen att arbeta med "att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter" genom att ordna lite trevliga events utöver Barista Cup. Så det är lite frustrerande att se att det finns en specialkaffeorganisation men att det inte händer så mycket.

Själv ska jag göra mitt bästa under året för att öka min och andras kaffekunskaper. Men det känns lite trist att det är vi konsumenter/kaffesäljare/baristor som får lägga ner vår tid på sådant som rosterierna i slutändan tjänar mest på.

Oscar sa...

Jättebra inlägg och diskussion Henrik. Jag tycker mycket har blivit bättre de senaste 3 åren men håller med er alla om att Barista Cup skulle kunna användas mer effektivt för att nå ut.

Kolla på hur Sebastian Rydberg och Fogarolli har lyckats säkerställa stort mediaintresse i Skåne kring Sebastians LatteArt SM vinst och framgångar i London: genom bra och engagerat PR arbete, samarbete med all media i kombination med att synas ute bland folk och göra kaffe publikt finns nu massor av vanliga Skåningar som känner till Sebastian och har blivit intresserade av kaffe. Detta skulle kunna "kopieras" nationellt.

Kaffeforum: Riktigtkaffe har, enligt ganska många gamla forummedlemmar, blivit för kommersiellt. Man verkar styras av annonsintäkter från de stora globala rosterierna. När kommersiella intressen blir viktigare än medlemmarnas kaffeintresse så slutar folk att bidra. Min ide: en svensk underavdelning på ett engelsktspråkigt forum: home-barista.com, baristaexchange.com eller coffeegeek.com, jag tror svenskt specialkaffe skulle må bra av att utbyta ideer med fler intressenter utanför sveriges gränser.

Kan SCAE och Barista Cup eventuellt lida av samma problem som riktigtkaffe.se? Lite kontoversiellt men....större delen av finansieringen kommer väl från stora rosterier och kedjor, styrelsearbetet blir således fokuserat på att tillvarata dessa företags intressen. Inte så stort utrymme eller fokus på att tänka i nya banor och att engagera progressiva kaffeentusiaster/baristor.

Jag tror som flera andra innan mig,

matts sa...

Bra Oscar, i Skåne finns Aldo o Roberto, Daniel, Joahan, Annika, Charles, Anne, Pidde, Emil, Sebastian etc ett upparbetat mediaintress genom alla vinnare som producerats där nere.Inget annat distrikt i Sverige har producetar så många vinnare, hur många BC/lattevinnare finns i STHLM, en eller två max.
Vad beror detta på tror ni, har dom tur där nere, eller vad är det. Sen har Figarelli varit duktiga att tillvarata segern lokalt. När Mattias van BC 2009 fick vi mycket lokalmedia i Göteborg med, men inte utan att köpa en PR byrå som sköter det, det är ett måste, pressreleaser etc.
Det går att få media men man måste investera själv. Inte ens i WBC klarar vi av att nå ut, det kostar tid o pengar, medlemsorganistationer är inte mer än dess medlemmar gör den till.

Don´t ask what he nation can do for you, ask what you can do for the nation.

Det finns för mycket snack om varför SCAE inte gör si eller så. Min fråga är, är ni ens medlemmar???
Börja där. Då behövs inte dom stora rosterierna, om alla smårostare, kaffebarer, baristor etc var medlemmar kan man göra underverk, gå in på scae.com o lös medlemskap, anmäl er sedan som sponsor till BC-Sverige, därefter delta, engagera er, gå på årsmötet o starta div projekt. Då kan vi göra revulution.

MEN INGET HÄNDER OM ALLA SITTER BAKOM SINA JÄVLA DATORER O GNÄLLER KOM IN I MATCHEN

Detta var riktat till alla som tycker en massa utan att handla, den som känner sig träffad vet vad han skall göra den som känner sig trampad på kan be mig hålla käften men det kommer nog inte gå....

DC sa...

Matts, din sista kommentar gör mig glad.
Jag kommenterar sällan nu för tiden men måste ställa mig bakom det sista.

Förra året hade jag inte hunnit tjäna ihop speciellt mycket pengar då smakpatrullen var nystartat så jag lånade av familj för att kunna anmäla mig som sponsor till Barista Cup och kunna ge bort 10 tamper.

Varför?

För att jag tävlat i fyra år och under dessa tider fått så mycket av SCAE och dess tävlingar. I form av kunskap, vänner och glädje. Det är dessa evenemang med alla positiva människor som gjort att man haft glädje och ork att driva kaffebar i 5 år och skrivit om kaffe lika länge. Det är allt det positiva som gör att man idag har kraft att fortfarande nyfiket och med vidöppna ögon vill utforska kaffet mer. För att hitta fler glada och underbara människor.

Glädjen och positiviteten behövs.

Jag behöver den då i vår värld är det sällan pengar som driver oss då det är svårt att tjäna en sådan stor summa så att det blir pengar som driver. Det är kaffet!

Tro mig, några annonser på RiktigtKaffe.se gör inte drivet, de gör att man har råd att ta ledigt från jobbet för att åka runt i Sverige för att intervjua microrosterier och sedan sitta på nätterna för att redigera dessa. Och bensin är dyrt så det behövs fler annonser så att vi kan åka upp till Stockholm och dokumentera hela Barista Cup med.

Jag sitter med i SCAE i år och varje gång det känns tungt, för det gör det ibland när man skall försöka skapa något bra för andra, tänker jag på att det är större än mig, större än resorna fram och tillbaka till Stockholm för möten, möten och övernattningar vi finansierar själva! Det är större. Det är för specialkaffet.

Och ni är alla välkomna att få följa med, jag skall inte ens kräva er på bensinpengar, om mina tar slut så lånar jag av familjen, som jag många gånger gjort...

Oscar sa...

Även om jag tycker att ett VISST mått av gnällande och klagande är givande, speciellt om det är riktat uppåt, åt de som bestämmer, så får jag känna mig träffad och följa Matts' smått revolutionistiska upprop och engagera mig mer under 2011. Jag vet att Henrik och J har grejor på gång, det kanske blir ett intressant år detta.....

matts sa...

Oscar vem bestämmer? Medlemmarna bestämmer, uppåt som du vill klaga i Sverige är människor du känner om du är i gamet, Levak, DC, Nordby, Åre-Eva, etc glömt hälften. Inte längre bort än en kaffe eller ett mail.

tror som flera av er att detta år kommer bli bra för Specialkaffet, bra funderingar, engemang o hetta på bloggarna, utan lite diskussioner händer inget, vi måste ju inte tycka samma bara man tycker.

J sa...

När jag började jobba fackligt på heltid inom SEKO för snart 15 år sedan, så insåg jag att man i styrelser drar tunga lass för ett fåtal intresserade. Däremot undrar alla vad facket gör...
Senare, i Australien, hade vi samma problem med AASCA. Folk undrade "vad gör AASCA för oss egentligen?" vilket fick mig att reagera, såsom Matts reagerade ovan: Vi är AASCA! (i det här fallet SCAE), och så började vi jobba lokalt.

Det är helt riktigt, SCAE är vi medlemmar! Och som medlem spelar det ju ingen roll om man är barista, rostare, caféägare eller en sketen bloggare som undertecknad. Vi har ett gemensamt mål, och vi kommer arbeta mot det målet. Det viktiga nu blir att göra SCAE starkt, och ena Special Kaffe Sverige!

DC sa...

Tack J. Tusen Tack!

Vi har precis publicerat anmaning till att göra en insatts på Barista Cup på riktigtkaffe.se.
35 779 personer besökte under december RiktigtKaffe.se så jag hoppas att det är någon som blir intresserad.

"Det är helt riktigt, SCAE är vi medlemmar! Och som medlem spelar det ju ingen roll om man är barista, rostare, caféägare eller en sketen bloggare som undertecknad. Vi har ett gemensamt mål, och vi kommer arbeta mot det målet. Det viktiga nu blir att göra SCAE starkt, och ena Special Kaffe Sverige!"

Jag mailar ut denna mening till SCAE styrelsen, låt detta bli vår led mening som vi minns när orken tar slut och när frustrationen är för stor.

Sudda nu bort allt det negativa, skapa vänner, dumförklara ingen, se inte ner på någon, ha ett rent sinne och smitta av er. Inte med klagan utan med glädje. Gör glädjen så stark att alla andra vill vara med.

Kör hårt nu!

J sa...

Tack för ditt gillande DC, men jag vet inte om den meningen är särskilt PR-mässig ;)

Mattias L sa...

Jag anser att den största frågan är:
Hur når budskapet om specialkaffe en större publik?

Det måste vara den fråga som har störst betydelse för alla inblandade. Om fler "svenssons" köper specialkaffe så kommer rörelsen inom Sverige växa sig stark helt naturligt.

Min personliga uppfattning är att bryggkaffets "återlansering" är det som på sikt kommer att nå ut till en större publik.
Det funkar inte att sälja specialkaffet på espresso/latte, som kräver en alldeles för stor initial investering i hemmet. Där med så blir även vinnaren av Barista Cup en onödig person att hårdlansera runt om i Sverige. Det är helt enkelt för svårt för gemene man att ta till sig detta, kanske till och med avskräckande. Baristor som behöver utrustning för 100-tusen kronor för att tillverka en perfekt espresso/cappu/latte är inte en bra marknadsföring. Barista Cup är bra för kaffeer som jobbar med specialkaffe och med en hög nivå på hantverket. Det är väl dock inte där som majoriteten av Sveriges kaffe säljs, eller (ICA, Coop, Hemköp...)?
Nu vill jag INTE ta bort Barista Cup, men för att väcka ett större intresse för specialkaffe är inte jag säker på att det är rätt metod.

Kan man däremot nå ut med skillnaden mellan industriprocuerat och specialkaffe som "svensson" stoppar i sin vanliga kaffebryggare, då snackar vi genomslag över hela marknaden. Det är då vi/ni kan göra något åt orättvisorna i kaffebranschen och samtidigt ge oss konsumenter mer.

Hur gör man något åt detta?
Tja, man måste ut och träffa svenskarna och visa dem skillnaden. Ut på smakmässor, marknader, jag till och med gator och torg.
Här kan vi konsumenter som vill sprida specialkaffe (som jag) hjälpa till. Jag har inga problem med att hjälpa till en dag på en mässa och servera kaffe och prata om specialkaffe under en dag. Ni behöver inte ge mig en krona i ersättning (tack för erbjudandet om bensin, DC).

Vem skall då se till att jag kan få chansen? Ja det är väl "the million dollar question". Är det intresserade konsumenter som jag själv, är det SCAE, är det mikrorosterierna, är det ett internetforum eller är det "någon annan". Vad vet jag, men om ni vill ta en diskussion om detta så hör av er (Matts vet var jag kan nås).

I min bransch så pratar vi ofta om konstruktiv feedback/kritik. Anser man att något är kasst, tala då om hur det kan förbättras. Ingen tjänar på att någon som bara klagar. Hoppas att mitt inlägg uppfattas som konstruktivt, det var i alla fall min mening.

Kämpa på alla ni specialkaffemänniskor där ute! Jag är 100% bakom er!
/Mattias L (stammis hos Matts)

J sa...

Intressanta tankar Mattias!

Stora problemet med Coop etc. är färskhetsprincipen. I Australien sålde man special kaffe genom IGA och olika delis. Samtliga hade för låg omsättning för att kaffet skulle vara riktigt färskt. Det blir också svårare för en rostare att ta tillbaka sina varor och återanvända dem. När man säljer det på sitt eget kafé och de når en viss punkt, kan du bara öppna påsarna och hälla i dem i din kvarn och servera vidare.

På sätt och vis är Barista Cup, och WBC, ett förlegat format. Samtidigt har det växt till ett globalt fenomen som samlar upp många, ger många unga nya baristi något att se upp till och drömma sig mot. Vet inte hur många unga baristi som står i daglig kontakt med forna världsmästare genom twitter etc. och ser dem som oerhört inspirerande för sin egna dagliga insats samt får dem att tävla och fånga in nya unga baristi o s v. Så visst, en barista champion kanske bör fortsätta vara en ledstjärna inom branschen, snarare än en galjonsfigur för Special Kaffe..

Det är ju till gemene man vi vill ut till, som Love Coffee skrev på sin blogg vill vi nå från subkultur till kaffekultur, och det gör man varken genom höga hästar eller vansinniga investeringar i jättedyra maskiner. Det gör man genom kommunikation.

Mattias L sa...

Kunde nog ha formulerat mig bättre gällande försäljning på ICA, etc. Jag menar inte att det kommer att säljas specialkaffe där. Mer att de säljer mer än vad baristorna säljer i espresso/latteform i våra kaffer till "Svenssons".
Jag hoppas verkligen att det är till rosterierna/kaffeerna/specialbutiker gemene man går och köper sitt specialkaffe. Då får man ju även en chans att träffa de passionerade människorna bakom produkterna.

Jag gillar verkligen Barista Cup som tävling, inspiration och kvalitetshöjare inom baristayrket. Hoppas verkligen att årets nya grepp faller väl ut. Det kan bli något riktigt bra.

/Mattias L (som just nu dricker gott bryggkaffe från EH)

Oscar sa...

När jag läste Mattias senaste inlägg (om ICA och Espressohouse)blev jag medveten om att Henrik faktiskt hade FEL i sitt första inlägg! 2010 har ju faktiskt varit jättebra! :-) ett stort genomsbrottsår, jag satt mig ner och listade:

Love, Solde och Drop har startat kvalitets fokuserade microrosterier med egen prägel som alla verkar funka riktigt bra, även kommersiellt. Fler verkar stå på tur inför 2011.

J&N lyckas få ut bra originkaffe genom Espressohouse's outlets i HELA Sverige. + lanserar originkaffe i ett par "ICA to go" butiker i central Stockholm.

Levak står avslappnat i TV4 och brygger originkaffe genom aeropress och siphon.

Da Matteo intar Stockholm med Magasingatan och Vallgatan som nu serveras på flera av de nya häftiga kaffebarerna, sätter press på Haugaard som tidigare varit kungen inom "highend"? :-)

Kaffeverkets Snickarbacken 7 outlet, (sveriges hittills snyggaste kaffebar?) genererar reportage i Elle, snart i Monocle.

Kura introducerar autentiska NZ flat whites, tighta ristrettos samt visar vad genuin kundservice är.

Costas och Koppi verkar skörda stora kvalitativa och kommersiella framgångar lokalt, visar att specialkaffe funkar också i mellanstora städer, folk ÄR villiga att betala för kvalitet.

Åre fokuserar på Cup of Excellence: utvalda som domare, skriver lättlästa publika inlägg om COE på bloggen, har COE kaffe i huvudkvarn på kabinbaren och lanserar COE prenumeration.

Lilla Kafferosteriet håller öppna koppningar och publik on-demand rostning, säljer mina 2 favvis 2010 kaffen Amaro Gayo och Dolok Sanggul

Blog sfären har varit mer uppriktig, ärlig, personlig och rolig att läsa: Syn City sätter nya standarder både vad gäller kvalitet och kvantitet, Henrik, Per Nordby, Love och andra verkar inspireras och höjer kvaliten ytterligare.

Det verkar finnas en stor energi, vilja inför 2011, det kanske förklarar varför alla verkar sugna på att debattera, vilja justera saker som skulle kunna bli ÄNNU bättre.

Remheden/Nordby/Sandén | Bloggen för livsnjutare sa...

[...] väl värt att läsa här,och här och här! Bra fart på alla andra bloggar också nu. Ös på bara. Jag ska försöka få ner något vettigt [...]

matts sa...

Men detta är ju underbart, vilken energi, Oscar du fokuserar på det positiva, kanon, Mattias byt branch för helvete, syn city för faan starta upp nu, vi behöver mer folk in i detta mer, mer, mer,

den ntya "BREWMASTER COMPETITION"(vet inte vad den kommer heta) som lanseras detta år kan kanske bli det nya WBC som helt riktigt är lite trött,WBC bygger yrket men lite väl elitistiskt kanske, heta diskussioner pågår i styrelsen kan jag säga.

Mattias du är bokad till konsument mässan Passion för mat i februari, samt varje lördag med smapling på gatan...

Mattias L sa...

Ord och inga visor, Matts! Jag gillar det.
Fasen, det blev visst plötsligt fullt i almanackan :)

Levak sa...

Fantastiskt mycket bra som sägs här.
Angående SCAE Sweden vill jag förklara att för varje fråga måste det finnas någon som driver och lyfter den. Görs inte det så händer inget. Varje aktiv person driver sina egna frågor och på så sätt driver specialkaffekulturen framåt. Nå oss på info@scae.se

För de som vill bli medlemmar i SCAE och därmed också SCAE Sweden (som är det svenska kapitlet av föreningen) går man till http://scae.com/membership.html

Om man vill stödja oss på andra sätt än ett betalande medlemskap så kan man;
* anmäla sig som volontär till SCAE Swedens evenemang (så som Barista Cup) genom att maila på info@scae.se
* anmäla sig på SCAE Swedens nyhetsbrev på http://eepurl.com/bCMDX
* ta kontakt med oss på scae.se och berätta vad du har för idéer och hur du skulle vilja genomföra dem

Samt det absolut effektivaste och lättaste sättet att sprida kulturen på nätet; Tryck på Gilla på http://www.facebook.com/pages/SCAE-Sweden/179745692042830 och sedan hjälp till att "dela" informationen antingen genom att trycka på "dela" eller genom att kommentera och "gilla" inlägg, foton o s v. Det här är fruktansvärt effektivt sätt att få ut informationen kvickt till samtliga era kontakter och i förlängningen påverka Sverige.

Filip sa...

Förbaskad över mig själv att jag missat denna underbara diskussion. Många underbara tankar och frågor har fyllt mitt sinne efter läsning.

Jag tycker som många andra att det enda sättet att ändra kaffekulturen i Sverige är genom att vi baristor som står bakom baren varje dag pratar med gäster om specialkaffe. Och om man kan få en person att ändra sitt köpbeteende så har vi kommit en bra bit på väg. Att dela med sig av sin passion och kärlek för kaffet skapar en nyfikenhet som gör att man vill skaffa sig mer information, vilket skapar kunskap.

Och det känns som det är en attitydförändring på gång. Fler och fler vill veta om ursprung, process, rostning. Och fler och fler blir också mer kräsna.

Det viktigaste vi "nördar" kan göra är inte att tala om för folk att espresso är den enda vägen att gå. Ofta köps det dyra maskiner som tillslut står oanvända i ett hörn. Utan att be dom behålla sin gamla bryggare, köpa en kvarn för bara 200 och att köpa sitt vanliga kaffe fast som hela bönor.

Detta tror jag är rätt väg att gå.

Babysteps!

SCAE – Evighetsdebatten | Schacksvart sa...

[...] med gnäll från min sida. Tanken var att det skulle bli ett positivt inlägg. Jag avslutar med att citera Mats som har lång erfarenhet av specialkaffesverig: ”INGET HÄNDER OM ALLA SITTER BAKOM SINA [...]

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.