Specialkaffe i media 2010

Eftersom det skrivs en hel del om begreppet specialkaffe i bloggar och forum just nu så blev jag intresserad av vad som egentligen har skrivits om specialkaffe under året av den svenska pressen. Jag sökte i Mediearkivet och här är samtliga träffar från 2010 och även en bit in på 2009.

Vi har specialkaffe från Da Matteo och alltid nyrostat kaffe för försäljning.
- Corren 31 december. Annons för Chocolat Linköping

När vi började var Norge längre fram på specialkaffe, det föll sig naturligt att vi sökte oss till dem som var duktiga. Så blev det. I Norge lärde de sig yrket från grunden genom arbete.
- City Helsingborg 28 oktober. Anne Lundell från Koppi.

Vi har ett mångsidigare utbud med A-rättigheter, lunch och specialkaffe.
- Hufvudstadsbladet HBL 16 oktober. Om ett nytt café som ska öppna.

Han hade köpt något specialkaffe. ”Är det bra kaffe”, frågade han mig. ”Ja, det är Ahlibuttokaffe”, svarade jag. Så fick jag det namnet, säger Ingemar Olsson.
- Trelleborg Allehanda 6 oktober 2010. I en artikel om Ingemar Olsson.

Löfberg Lila kompletterar sitt utbud av specialkaffe för restaurangmarknaden med en ny kaffesort - espresson Cumbia. ... Det exklusiva specilaffet är också dubbelcertifierat med både KRAV- och Fairtrademärkning.
- Restaurang & Storkök nummer 6 2001. Att LL lanserar nytt kaffe.

I Sverige konsumeras endast två procent specialkaffe. Den allra största mängden kaffe vi konsumerar utgörs av industrikaffe, som tillverkas i stor skala och säljs billigt i affären. ...
Efter rostningen säljs kaffet till specialkaffebutiker runt om i Sverige. Kaffet från Åre Kafferosteri är inte rättvisemärkt, men de betalar det pris som bönderna själva sätter och det är mer än vad som krävs för märkningen rättvisemärkt. De har information om farmerna som de köper kaffe från på sin hemsida och enligt Eva Gefvert Nordell är allt kaffe ekologiskt odlat.

- Länstidningen Östersund  30 augusti. Om kaffe.

Pris: 2145:-/p. I priset ingår: em-fikabuffé, cigarrsafari med värmande dryck, underhållning av Steffo Och Niklas, fördrink med tillbehör, 3-rätterssupé inkl dryck specialkaffe, logi i tvåbäddsrum samt frukost
- Sundsvalls tidning 8 februari. Annons för Hotell Höga Kusten.

Kaffet vi dricker är till 85 procent vingklippt, menar en äkta kaffe-aficionado, en inbiten kaffekännare. - Det är konserverat kaffe, dovt och stumt. Det saknar de unika doft- och smakövertoner som färskt kaffe har, säger Filip Åkerblom, kaffehandlare och -rostare i Malmö. Han och hans Lilla Kafferosteriet har av stiftelsen Sveriges bästa bord (i samarbete med ett stort skånskt bönrosteri i Kärnans stad) fått utmärkelsen Årets specialkaffeställe.
Vad är specialkaffe? - Kort sagt de övriga 15 procenten: De bästa bönorna från den bästa skörden, bönor som antingen soltorkats för en sötfruktig karaktär eller som tvättats, alltså där fruktköttet fått jäsa, och då får en syrligare prägel. Oftast är det arabicakaffe och det säljs och konsumeras nyrostat. ...

- Nördigt och nördigt, säger Filip Åkerblom. Det är väl jätteroligt att vi börjar bli medvetna om kaffets kvalitet. Prova själv med en kopp vanlig Zoégas och en kopp specialkaffe parallellt så märker du och vem som helst skillnaden!
Men han erkänner genast: kulten kring specialkaffe är ett urbant fenomen. Det är i de stora städerna och universitetsstäderna man börjat avguda de olika varianterna av coffea arabica.


Utanför städernas hank och stör är det robustaland.
- Sydsvenskan 7 februari.


Silvermedalj! Svenska espresso- mästerskapen 2009. Enda kedja i final. Barista är ensamma om att tävla med ekologiskt och Rättvisemärkt kaffe. Dessutom är vi de enda som tävlar med samma kaffe som vi serverar till kund – inget specialkaffe för tävlingen.
- Sundsvalls tidning 24 december 2009. Annons för Barista Fair Trade.

– Vi var trötta på ”lagomkaffet” och de halvdana kaffeblandningarna som många av de stora aktörerna rostar och säljer till låga priser och där marknadsföringen skryter om hemliga recept från farfars tid. Vi ville rosta och sälja specialkaffe som människor inte kan få nog av och där transparens är ledord. Konsumenterna ska på hemsida och för- packningar kunna läsa allt de vill om vilken farm, jordmån, klimat och kontinent kaffet härstammar från, säger Johan Damgaard.
- Entreprenör 10 2009. Om uppstarten av Johan & Nyström.

Borlängeföretaget Kaffebönan har just flyttat in i nya lokaler. Något som öppnar upp för nygamla möjligheter för det anrika företaget. - Vi planerar för att åter starta ett rosteri med inriktning på exklusivt kaffe, säger Kaffebönans vd Anders Tunestam.
- Dessutom är det i dag väldigt trendigt med smaker. Det ordnas provsmakningar när det gäller allt från whisky till choklad så kaffe passar väl in i den trenden. Vi ser också tydliga tecken på att intresset för exklusivt specialkaffe ökar över hela världen, säger Tunestam.

- Borlängetidningen 29 juni 2009.

Det är lite märkligt att till exempel Dagens Nyheter inte har använt ordet specialkaffe en enda gång. Vi ser också att specialkaffe i de flesta fallen används för att särskilja kaffe från vanligt kaffe. Den enda som ger en bra beskrivning av begreppet är Filip från Lilla Kafferosteriet. Notera att detta inlägg bara handlar om ordet specialkaffe och såklart missar många bra artiklar som har skrivits om specialkaffe där själva ordet specialkaffe inte har används.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to Specialkaffe i media 2010

Jesper Tullback sa...

Tack Henrik för att du satt fingret på det verkliga problemet! Problemet är inte vad vi ska kalla kaffet eller definitionen av det. Det är bara ett problem för oss som befinner sig i det stormande vattenglaset. Problemet är kommunikation!!!

Jag har funderat mycket på hur man ska få ut kunskapen om bra kaffe från seriösa leverantörer. Man pratar väldigt mycket om vad som är annorlunda i det som mikrorosterierna gör; ”den här kvalitén har kaffet” ”så här mycket jobb lägger vi ner för att hitta vårt kaffe” såhär speciellt rostar vi”. Problemet är att konsumenten inte har någon aning hur man gör på andra sidan, vad mikrorosterierna jämför sig med*. Vad är det för kaffe som de stora jättarna använder. Hur har det odlats och processerats. Hur kaffebörsen fungerar och alla mellanhänder. Hur rostas det och hur f-n lyckas det vakuumförpacka kaffe. Hur kan kaffe kosta 39,90 kr/kilot. Jag är ganska säker på att de stora jättarna är väldigt nöjda med att konsumenten inte vet detta!

Problemet är också att de flesta inte ha smakat eller funderat över skillnaden i smak mellan olika kaffen. Åre Eva gjorde mig medveten om ett påtagligt problem när hon va nere pratade kaffe på KM i Göteborg. Värme tar bort smak. Många påpekar att de vill ha sitt kaffe väldigt varm. Detta är troligtvis för de tycker kaffet smakar illa när det är kalt. Riktigt bra kaffe smakar bra kallt, till och med bättre oftast. Jag skulle nästan vilja lansera benämningen på specialkaffe som ”kaffe som smakar gott kalt” ;)

Så vad gör man då åt detta. När jag säljer kaffe så försöker jag få konsumenten att förstå. Förstå vad som är skillnaden, förstå hur man jobbar och framförallt får konsumenten att smaka på skillnaden. Men det behövs mer kunskap och kunskapen bör spridas.

Jag efterlyser undersökande journalistik. Någon som gräver i detta och gör en nyanserad beskrivning branschen och skillnaden i den. Jag efterlyser också ödmjukhet och öppenhet bland oss i branschen. Försök sätt er in i hur konsumenten tänker och hitta sätt att få dem att förstå. Inte idiotförklara folk som inte förstår vad det handlar om. För så länge vi låser in oss i vår lilla värld och har våra vattenglasstormar kommer konsumenten bara se oss som nördar och en del av en subkultur och en tillfällig hype.

Och just det, mer kaffekvarnar till folket. Utan en kaffekvarn kan man inte känna skillnaden!

(*kan också säga att jag inte har koll på detta och jag tror att det är få som har det)

J sa...

Mycket bra inlägg Jesper! Särskilt bra poäng med att kallt kaffe smakar också gott!

Jag känner mig skyldig till att idiotförklara en del på Riktigt Forum, det kan stämma. Å andra sidan så ser jag dem inte som "konsumenter" utan som kaffenördar bortom hälsosam inställning. De vill inte förstå, utan de vill dekonstruera för någon slags nöjes, eller bisarr läggnings, skull. Då är min natur dessvärre att attackera.
Det kan kanske se illa ut, och det är naturligtvis inte meningen. Men ibland kliar det i avtryckaren...

D sa...

Du har helt rätt här, Jesper. Rak, tydlig och korrekt Information är vad som behövs. Och om bara Scae Sweden plitar ner en definition så kan vi börja missionera! För utan riksorganet för specialkaffe på vår sida känns det som att vada i motvind på fjället.

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.