Espressoprovningen 18 januari

Igår torsdag samlades ett gäng kaffeintresserade på Kura för att blindprova espresso. Det visade sig vara en svår uppgift, framförallt var det väldigt svårt att på endast några testbryggningar försöka hitta rätt parametrar. Speciellt eftersom baristan inte visste vad det var för kaffe som han arbetade med och hade därför ingen aning om hur det skulle smaka. Vårt mål var också att varje espresso skulle ligga på ca 2,5 cl. Även denna parameter misslyckades vi med och föll tillbaks i det gamla ristrettoträsket av gammal vana.

Jag trodde att det skulle vara enklare att få till kaffet och att de olika blandningarna skulle uppvisa mer variation i smak. Utan att vara expert så misstänker jag att bidragande orsaker var våra tighta skott och att maskinen (La Marzocco Linea) bryggde på ganska hög temperatur, ca 97,5 grader. Uppdatering: Vid en korrekt mätning av temperaturen visade sig att detta inte stämde. Se Ander T kommentar nedan.

Men det var inte bara fiasko. Det var jättekul att folk dök upp och också var väldigt engagerade. Vi hade bra diskussioner kring smak och hade det också allmänt trevligt. Det var väldigt lärorikt att genomföra provningen för att vid nästa tillfälle kunna göra det ännu bättre.

Jag återkommer med ett inlägg senare med mer information kring resultatet och tankar kring espressoprovning. Under tiden så läs gärna Syncityblog som sammanfattar kvällen bra.

Ett stort TACK till följande:
Solde Kafferosteri som bidrog med två blandningar, Vera och Mäster.
Costas Roastery som skickade ner två singlar, Vista Baru och El Topacio.
Haugaard som bidrog med sin Underdog.
Kulbay som hade med sig två blandningar.
Johan & Nyström som bidrog med sin nya espresso Yard Dog.
Kura som stod för lokal och utrustning.

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

8 Responses to Espressoprovningen 18 januari

J sa...

Jag tycker det vore fel att ens säga att vi var i närheten av fiasko. Tvärtom tror jag vi lyckades visa på ett bra sätt hur olika varje espresso blev genom så otroligt många variabler... att misslyckas är också lärorikt. Och jag tror det ger ett hyfsat tvärsnitt av hur en kaffe skulle serveras på en genomsnittlig kaffebar, vilket ju är så espresso till störst del kommer avnjutas...

Och jag vill passa på att tacka dig för bra förberedelser, med kaffen och score sheets etc.! Bra uppslutning och goda samtal är en mycket bra början för framtiden att bygga på!
Blev det någon Koppi IPA till slut?

Åre Eva sa...

Bra initiativ!

Oscar sa...

Fiasko? snacka om skyhöga krav på sig själva!? ;-)

Jag är nyfiken på dina mer nerdiga iaktagelser: 97.5C? mätte ni upp det? Är den höga tempen ett medvetet val av Kura? Ungefär hur många gram körde ni i dubbelfiltret? Kura grabbarna är ju kända för sin generositet i dosering.

Mag sa...

Tack för igår alla, var skitkul tyckte jag, inte fiasko på lång väg. Det är ju svårt att bedöma smaker med en så känslig råvara som espressokaffe, och med det "sensoriska" huvudfokus som vi ändå hade tycker jag inte man kan vara helt hårdnackad på samma bryggparamterar för alla kaffen. Särskilt inte med så stor variation färskhet mm. Snarare tycker jag man till nästa gång borde be specifikt om detaljerad brygginstruktion som man försöker följa om vi nu kör detta mer "subjektiva" fokus på att hitta den godaste espresson.

Måste också ifrågasätta 97.5 grader, var det verkligen en uppmätt temperatur i Scace:en eller kokarens temp? Doseringen låg väl f ö kring 20-22 gram per dubbel om jag inte minns fel?

Det blev ingen koppi-öl, men jag tror att vanlig hederlig stöl funkade ganska bra i allas slutkörda gommar. :)

J sa...

MAG; tack själv!
Jag tror som du att det vore roligt att göra en helt specad koppning (om möjligt) men kanske välja ett kilo av samma kaffe istället, för att se när parametrarna är uppfyllda vad som saknas/läggs till när man tar bort från dem....

Henrik S! sa...

J: Tyvärr ingen Koppi IPA eftersom det inte fanns tillräckligt med ölnördar i gänget :)
Oscar: Maskinen hade PID och var inställd på 97,5 grader. Anders Thor hade, på min begäran, tagit med sig sin SCACE. Vi mätte temperaturen som låg runt just 97-98 grader. Det var lite glapp i sladdarna och tempen svajade en hel del upp och ner men snittet hamnade på ca 97,5 grader.

Jag provade det lilla som fanns kvar av Soldes Vera på en annan Linea med lägre temperatur tidigare idag. Smakerna blev betydligt mjukare, fin fyllighet med viss syra. Lenare kaffe helt enkelt.

Men jag återkommer med ett nytt inlägg, troligen imorgon.

Anders T sa...

Jo scacen visade 97-98, men som sagt också 116 och
utanför mätområdet. Rent fysiskt så går det inte att ha
samma eller högre temperatur i grupphuvudet som nere i tanken.
Var där idag och mätte med en annan scace, och den visade som den
skulle, alltså ca 3 grader lägre i huvudet än vad PIDen visar.

Henrik S sa...

Anders: Tack för uppdateringen. Ska justera inläggen så jag inte sprider felaktig information.

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.