Espresso House - Bra för alla?

Att Espresso House just nu expanderar hårt är ingen nyhet och märks ganska tydligt när man traskar runt i Stockholm. Jag tror inte att jag någon gång tidigare har sett att det har varit så många nya enheter på gång. Mitt i stan på Regeringsgatan har den senaste coffee shop:en öppnats och en bit bort på NK är det dags igen om drygt en vecka. Skulle ni vara nyfikna på enheter som är på gång går det att följa nedräkningen på hemsidan.

Eftersom Espresso House har blivit en så stor aktör är frågan hur de har och kommer att påverka mindre caféer, espressobarer och även specialkaffe i stort. Kikar man på hur Starbucks har påverkar marknaden så har effekten i många fall varit positiv. Det sägs att Starbucks har ökat kunders intresse för kaffe och även gjort dem villiga att betala mer för en kopp. Sedan har nog effekten varit olika på olika platser runt om i världen.



En skillnad mellan Espresso House och mindre kaffebarer är på vilka platser de har råd att etablera sig. Espresso House satsar enbart på A-lägen och lämnar på så sätt vissa områden, som Mariatorget, i fred. Än så länge i alla fall. Ett problem med en Espresso House i varje hörn är att potentiella kunder lätt väljer dessa framför att leta lite på en tvärgata. De erbjuder också en säkerhet som vi gärna vill ha, att man vet vad man får.

Än så länge kanske inte detta är ett problem men kan absolut bli ett. En fråga man kan ställa sig är just hur man kan göra specialkaffebarerna mer synliga och kommunicera att man har riktigt bra kaffe. Många restauranger använder sig av recensioner från dagstidningar som en garanti för god mat. Men vare sig en bra restaurang eller café borde inte behöva använda sig av en sådan metod om man på något sätt har ett starkt varumärke som garanti. Ett sätt att särskilja sig är att sticka ut. Men finns det någon som sticker ut egentligen? Vilka är de starkaste varumärken inom specialkaffe?



En av de smartaste sakerna som Espresso House har gjort är att introducera sitt nya bryggkaffe. Inte bara erbjuder de sina kunder ett gott kaffe (eller faktiskt flera!) utan det är även spårbart ner till gårdsnivå. På så sätt har de tagit ett stort steg förbi Fair trade och kan nu vara helt säkra att slippa att bli beskyllda för oetiskt kaffe eller liknande. Självklart är detta enbart ett strategiskt beslut för att tjäna mer pengar och ett mycket intelligent sådant.

Att nu som rostare eller kaffebar förklara för sina gäster att kaffet är spårbart och sjysst och därför kostar lite mer är snart en föråldrad ursäkt. Nu när spårbarhet är, eller snart är, en självklarhet så är det dags att fokusera mer på smak. Det är där som specialkaffebarerna har sin stora tillgång.

Men är Espreso House bra eller dålig för specialkaffe.... jag vet faktiskt inte. Jag känner däremot att vad Espresso House gör kan påverka hur folk dricker kaffe och hur de ser på kaffe. Därför är det högst intressant att följa deras utveckling framöver.

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

4 Responses to Espresso House - Bra för alla?

Oscar sa...

Ytterligare ett bra och aktuellt inlägg, bra start på bloggåret 2011 Henrik!

Espressohouse är definitivt en stark aktör och med sin senaste bryggkaffe-satsning så pressar de definitivt de oberoende kaffebarerna och Barista FTC, jättespännande att se hur 2011 utvecklas.

Även om både Espressohouse och Waynes's använder tråkiga italienska robustablends som är långt ifrån specialkaffe så håller Sveriges kedjor hög standard jämfört med tex USA och Storbrittanien där superautomatiska maskiner och syrups är det som dominerar.

Jag tror ett par av kedjorna kommer att bidra positivt till specialkaffe utvecklingen i Sverige 2011 och 2012, genom att servera bra kaffe men också genom att sätta press på de oberoende kaffebarerna att försöka leverera något unikt.

J sa...

Håller med Oscar!

Det enda jag ser som negativt just nu med Espresso House brygginsats, är kaffets färskhet. Annars tror jag EH ligger bättre till än t ex Starbucks vad gäller kunskap och tradition. Och deras termosar är rätt inspirerande tycker jag.

Henrik sa...

Ja, man kan tycka vad man vill om EH men jämfört med SB i USA och andra kedjor i UK och europa så håller de en riktigt hög nivå. Besöker man Starbucks hemsida så undrar man nästa om de håller på med kaffe : http://www.starbucks.com/menu/catalog/product?drink=espresso#view_control=product

Men ska som sagt bli intressant att följa utvecklingen. Ska också bli intressant att följa J&N utveckling. Med tanke på hur stora de är har de också möjlighet att förändra folks kaffevanor.

The Emperors New Clothes sa...

[...] in Sweden: Espressohouse, Sweden’s biggest coffeechain, discussed by fellow blogger Henrik here, is rolling out a nice refresh of logo. The Malmö Airport location is already refreshed while most [...]

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.