Kafferesan del 1 - Gusto

Hos Gusto i Växjö fick jag min första riktigt goda espresso. Det var (om jag minns rätt) sommaren 2007 då jag under några månader bodde i Växjö. En bra sommar som även innehöll höjdpunkter som ett besök på James Bond museet i Nybro, Dinosaur Jr på Emmabodafestivalen, utflykt till Bruno Mathssons hus och ett biobesök på filmpalatset i Bromölla.

Sommaren 2011, eller rättare sagt i förrgår, så begav sig Daniel och jag oss ner till Helsingborg och Malmö för att utforska några av de mest omtalade kaffebarerna. Men innan vi lämnade den småländska skogen så stannade vi till hos Gusto.


Mattias serverade oss Haugaards Dogville som espresso och Haugaards Carmen som brygg. Besöker ni Gusto i dagarnar så har det troligen redan bytt blandningen till Akura, även denna från Haugaard. Eftersom jag har varit utan vettig Ostkaka i flera år så var jag tvungen att prova Stellas ostkaka som serverades med hallonsylt och grädda. Fantastiskt gott.


Gusto har även ett bra utbud av choklad, te och annat ätbart. Det finns mycket som jag tycker att Gusto gör bättre än många kaffebarer i Stockholm. Jag nöjer mig dock med att säga att Gusto är ett riktigt trevligt ställe och hoppas att ni som läser detta stanna förbi i Växjö om ni har vägarna förbi Småland.









Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Kafferesan del 1 - Gusto

J sa...

Gusto FTW! Gusto är en av anledningarna till att Växjö är en mysig och bra stad!

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.