SCAE - Evighetsdebatten

Diskussionen om SCAE har pågått länge. Frågan handlar om vad SCAE ska arbeta med och vad de inte ska arbeta med. Något som det också brukar funderas över är varför det inte händer något. Enligt SCAE:s hemsida ska föreningen jobba med att öka kunskapen och kvaliten i branchen och hos landets kaffekonsumenter. Förutom att arrangerar svenska kaffemästerskapen så syns inte mycket av detta arbete.

Min önskan är att vi i Sverige hade en specialkaffeförening som under hela året aktivt arbetade med olika kaffefrågor. Exempelvis skulle man kunna ordna föreläsningar för baristor och konsumenter, arrangera resor till t.ex. Oslo för att besöka rosterier, bygga en specialkaffeportal, publicera en kaffetidning, fixa workshops och bjuda in långväga gäster och dra igång alla möjliga kaffeevents. Framförallt så skulle man kunna hålla igång en diskussion om specialkaffe. Det är också sådant som SCAE själva har uttryckt att de vill arbeta med.

Ett stort problem (eller jag vet inte om man ska kalla det ett problem egentligen) är att alla som arbetar med SCAE gör det ideellt. Att tacka ja till en plats i styrelsen innebär alltså att man är villig att lägga ner många timmar för att föreningen ska fungera. Pratar man med kaffefolk idag så är det fler än jag som upplever att föreningen har tappat fart på grund av att ledande styrelsemedlemmar saknar den tid eller intresse som behövs. Vad detta beror på vet jag inte men föreningen behöver verkligen ny energi.

Här kommer det andra problemet. Eftersom jag inte är medlem och inte arbetar med SCAE så har jag egentligen ingen rätt att klaga. Jag har funderat och funderar fortfarande på att bli medlem. Men varför ska jag egentligen bli medlem i en förening som har misslyckat med sina mål de senaste åren? Kanske är det dags för SCAE att enbart arrangerar Barista Cup och de övriga kaffetävlingarna?

Jag är dock redo att ge SCAE en chans och hoppas att de styrelsemedlemmar som inte har tid eller ork att lägga på föreningen lämnar plats åt andra. Jag hoppas också på större insyn i arbetet som görs för att undvika framtida oklarheter ch skandaler som verkar hända allt för ofta i kaffevärlden.

Nog med gnäll från min sida. Tanken var att det skulle bli ett positivt inlägg. Jag avslutar med att citera Mats som har lång erfarenhet av specialkaffesverig: "INGET HÄNDER OM ALLA SITTER BAKOM SINA JÄVLA DATORER O GNÄLLER KOM IN I MATCHEN". Det är alltså sådana som mig han syftar på.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to SCAE - Evighetsdebatten

David Molarin sa...

Problemet är att de stora drakarna betalar stor medlemsavgift och små aktörer betalar liten medlemsavgift. Vilka vinner mest på Scaes arbete? Inte är det drakarna!

Det är helt enkelt en alltför brokig samling medlemmar som arbetar inom Scae. Hur lösningen ser ut vet jag inte, det känns som att det skulle behövas riktigt stora förändringar om Scae skall lyckas med det som står skrivet i stadgarna.

Just nu åker en gammal Citroën runt i landet och bjuder på kaffe. Det skulle vara Scae bakom ratten på den. En riktigt bra kampanj, Löfbergs!

Fredrik sa...

Jag är egentligen den första att propagera för att bli medlem i en förening. Att bli medlem och engagera sig är det bästa sättet att skapa en förändring. Men förutom den relativt höga medlemsavgiften (för en barista 75€ och för enskilda person 150€) är det riktigt byråkratiskt att bli medlem. Du ska först skicka en ansökan till Storbritannien och sen genomföra en bankbetalning till ett brittiskt konto, enklare lösningar har jag sett. Just nu ser jag inte heller som enskild person vitsen att bli medlem men förhoppningsvis ändras det snart. Håller helt med om att de skulle kunna göra mer. Alternativet är helt enkelt sänka ambitionsnivån till att bara arrangera tävlingar och överlåta allt annat kring specialkaffet till en alternativ organisation. Bäst vore dock en sammanhållen organisation och ha personer i styrelsen som har tid för SCAE.

Intressant är att jag aldrig har sett SCAE bett om hjälp förutom om volontärer till Barista Cup. Tror det finns många som skulle vara beredd att lägga ner tid och engagemang på olika kafferelaterad aktiviteter som du räknar upp. Det verkar en rätt sluten organisation men som sagt jag är inte medlem.

Slutligen tror jag att även de stora kommersiella aktörerna är nödvändiga för det fortsatta arbetet. De har till viss del bra kontakter och inte minst helt andra ekonomiska muskler än enskilda och mikrorosterierna. Nu kan jag inte all historieskrivning men bla Arla gjorde en stor insats för att lyfta tävlandet kring kaffe.

matts sa...

ja vad säger man SCAE är dess medlemmar inget annat, skriften på hemsidan kanske man får betrakta som vision, man har under dessa tio åren inte orkat med mer en knappt genomföra tävlingarna, o det är bra så.
Mer kan inte(20-30???) medlemmar uträtta, fem till tio aktiva, o ni skall veta att andra länder har det många gånger svårare en vi.
Vi får helt enkelt vänta in en ekonomiskt starkare bransch för pengar måste styra, annars inget intresse, eller hur.
Tills dess engagera er, " don´t ask what the nation can do for you, ask what you can do for the nation" för att använda ett ordspråk som alltid funkar, o som sagt vänta er inga samtal, ring själva. Svarar dom inte, gå dit o knacka på, öppnar dom inte, slå in dörren o börja städa

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.