Maastricht - Koppnings-VM



Som ni säkert vet så deltog jag i årets World Cup Tasters Championship nere i Maastricht. Totalt deltog 34 länder och jag hamnade på plats 14, vilket jag är ganska nöjd med. Totalt hade jag 6 av 8 rätt vilket hade lett till en semifinalplats om jag hade varit lite snabbare.



Årets vinnare blev Kyriakos Ouzounidis från Grekland som lyckades att slå Brasilien, Japan och Irland i finalen utan att egentligen smaka på kaffet. Det den grekiska mästaren gjorde var att studera kaffets färg och på så sätt se vilka koppar som skiljde sig åt. Allt kaffe är rostat på samma sätt och bryggt på exakt samma sätt. Problemet är att det bryggda kaffet ändå kan skilja sig i färg, vilket Kyriakos utnyttjade.



Kyriakos bröt inte mot några regler men är såklart inte en värdig vinnare då hela tävlingen handlar om att smaka på kaffe. Jag får helt enkelt säga grattis till David Walsh som borde ha vunnit men kom tvåa. Förhoppningsvis kommer vi att få se vissa förändringar tills nästa år som till exempel svarta koppar.



De olika kaffesorterna som användes i första omgången var:
Guatemala Finca Celan - Keya Mwiria Estate
Mecioco boca de monte - Thailand Akha ama
Costa rica Tarrazu - Brasilien Pereira estate
Nicaragua Jonotega Matagalpa - Panama Dona Antonia estate
Kenya Nyeri - Panama Dona estate
Brazil Rainha - Brazil Pereria estate N
Tanzania Ngila estate - Guatemala Finca Ceylan
Ethiopia Yirgacheffe - Ethiopia Sidamo FT

I semifinalen och finalen användes ungefär samma kaffe. Det som tillkom var bland annat:
Indonesien Sumatra - Indonesien Mandheling
Zambia Munali - Burundi AA

Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Maastricht - Koppnings-VM

J sa...

Jag tycker hans vinst bevisar poänglösheten med Koppningstävlingen egentligen, eftersom den inte bygger på någon egentlig kaffekunskap, och dessutom inbjuder till en viss procent ren tur. Det är en rolig tävling, men jag ser inte varför han inte skulle kunna vara lika skicklig som någon som smakade på kafffet...

Men bra kämpat Henrik! Hade ni koppat italiensk robustaespresso är jag säker på att du vunnit ;)

Anna Nordström sa...

Kanske är det en bra utveckling för tävlingen - det är kanske dags för våra tankar om att smaka kaffe och koppla till rätt land. Förslagsvis 8 koppar och 8 flaggor/skyltar som skall paras till rätt kopp - på tid. Det skulle säga mer om kaffekunskap samtidigt som det kan få upp ögonen för att kaffe har olika karaktärer beroende på varifrån det kommer.

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.