Miljondollarfrågan



V Street på Vasagatan har beslutat sig för att byta kaffeleverantör. Magasingatan från da Matteo kommer att ersättas med 8.2 från Bergstrands. Som kaffenörd blir man först lite förbryllad. Varför gå tillbaks till den mörkare stilen och dessutom blanda in 20 procent robusta? Handlar det om pengar eller är det redan första april? Nej, anledningen är helt enkelt att kunderna gillar Bergstrands mer än de gillar kaffe från da Matteo. Och då är det väl ett ganska klokt beslut att byta till det populärare kaffet.

Jag ska tillägga att V Street inte helt och hållet kommer gå över till Bergstrands. En andra kvarn kommer framöver att fyllas med lite blandat kaffe från olika svenska smårosterier. Jättetrevligt, tycker jag.

Miljondollarfrågan är, som vanligt, hur man ska få det svenska folket att dricka mer specialkaffe. Är det kanske dags för mikrorosterierna att börja rosta mörkare och på så anpassa sig till det som efterfrågas på marknaden? Kanske är det så att det lite mer syrligare kaffet inte passar i en espressobar utan mer på restaurang och som bryggkaffe? Frågorna är många och jag tänker inte försöka ge ett svar här och nu idag. Men kanske senare framåt sommaren.


(Espressino maj 2009)


Ett kaffebyte kommer också att ske hos Espressino i samband med att de nya ägarna tar över nu i veckan. Johan & Nyström lämnar kvarnen som istället fylls med en italiensk blandning (40 % robusta). Alla mackor, bullar och tilltugg kommer också att bytas ut. För er som hoppats på att få en kopp Clover innan helgen kan jag meddela att maskinen redan har försvunnit.

Espressinos historia är ganska intressant. 2008 öppnade baren som då serverade 5-estate från J&N. I en andra kvarn erbjöds allt möjligt spännande, bland annat Biloya. Baristorna hade ett stort kaffefokus och tilläts att experimentera hit och dit.

Ett tag serverades Åre Pop som huskaffe men efter ägarbytet 2009 blev det en italieninspirerad blandning från J&N. I somras installerades Clovern som tyvärr inte blev någon större succé. Och nu till sist är det dags att byta ägare och ta steget fullt ut och släppa specialkaffeambitionerna.

Med tanke på att Espressino är inne på sin tredje ägare så kan lönsamheten knappast ha varit på topp. Jag skulle inte gå så långt att säga att det är specialkaffets fel utan det har varit många andra faktorer som har påverkat. Kvalitén på bröd och bakverk har till exempel varit högst varierande. Däremot så vet jag att majoriteten av kunderna som har gått till Espressino inte har varit intresserade av fruktigt och syrligt kaffe. Jag tror helt enkelt det är dags för en ny sorts kaffebar om specialkaffet ska lyckas med allt det som vi önskar.

Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

4 Responses to Miljondollarfrågan

Matts sa...

Det är många faktorer som avgör, i espressinos case är det nog alla ägarbyten, alla har sina ambitioner som ägare o när det skiftar så skiftar kaffe o kvalité. Rätt enkelt, har väldigt lite med kaffe att göra.
Det är klart att det kommer bakslag för oss som specialkaffe levarantörer, Heller inget konstigt, människor igen helt enkelt. Att fångas av en ide o sälja den kräver engagemang o uthållighet, att sälja Italien är enkelt, det är en kultur o semesterdröm där nästan alla kan förhålla sig till i Sverige. Att sälja specialkaffe kräver engagemang o intresse för produkten på djupet samt beslut. Ännu. Tror att tiden talar för oss men bakslag får vi räkna med.vad gäller V-Street har jag full förståelse för deras val även om jag är ledsen så klart som leverantör det är aldrig roligt att misslyckas o tappa, but thats life. You win some and .....

Tror ändo att paradigmen är där. Vi måste bara kämpa på.

Christian sa...

Att förändra och föra in något nytt är inte lätt. Spelar ingen roll vilket område det handlar om. Det finns alltid en lättare väg, att följa strömmen och göra som man alltid har gjort. Spännande och utvecklande?
Inte om du frågar mig. Att stå upp våga förändra till något man tycker är bättre är däremot både spännande och på sikt utvecklande. Det är som sagt bara att kämpa vidare.

J sa...

Det är synd i båda fall, det som har hänt. I båda fall måste det vara världsunikt att gå från Special Kaffe fokuserat till Italienskt. Pris är en sak, men när det sker en förskjutning av kulturen så är det lite oroväckande, men också synd.

Att kommunicera vad Special Kaffe är, är inte bara en smakfråga, utan ett ställningstagande för något positivt i alla led. När Joel på Non Solo Bar Rörstrandsgatan sålde ett ganska middle of the road bryggkaffe till en lattemamma så hon föll som ett ton tegelsten, helt enkelt genom att berätta kaffets historia och etablissemangets (Joels) relation, då gjorde han det som skjuter fram positionen för kaffet - kommunicerar det och ger det ett värde bortom smak och doft. Imponerande, men förhoppningsvis är hans kommunikation till kund standard om några år.

Henrik sa...

Storytelling är något som vi skulle bli bättre på att jobba med. Jag kanske är lite extra besatt av ämnet eftersom jag skrev min kandidatuppsats inom just storytelling och varumärken.

Att jobba med specialkaffe i en vanlig espressobar kan nog vara extra kämpigt. Kunderna förväntar sig en klassisk italiensk espresso eftersom lokalen generellt inte kommunicerar något annat.

da Matteo i Göteborg är ett bra exempel på hur miljön signalerar att man kan förvänta sig något utöver en vanlig italiensk espresso. Kunderna märker ganska snabbt att stället jobbar med speciellt kaffe. En meny som erbjuder kaffe från olika ursprung kommunicerar också att kaffe inte bara är en enkel kaffe. Hela inramningen gör att kunderna tänker hur kaffet smakar och hur det kan smaka innan de säger blä.

Detta finns till exempel inte på Espressino. Vill man servera något annorlunda där så ställer det höga krav på baristan. Att bara slänga fram en enkel espresso, gjord på Biloya, skulle nog skapa många förvirrade kunder. En sådan espresso behöver förklaras om den ska uppskattas av de allra flesta.

Men som vi har sagt många gånger. Specialkaffe är väldigt nytt i Sverige och det är en spännande tid vi har framför oss.

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.