Det behövs fler bra kaffebarer

Det finns ett stort problem med Stockholms kaffebarer. De är för få och håller för låg nivå för dagens baristor. Jag har den senaste tiden träffat flera baristor som har velat jobba med kaffe på en hög nivå, men hittar inga ställen som har samma ambitioner. Hur många ställen i Stockholm finns det som erbjuder en möjlighet att utvecklas och inte bara få langa latte hela dagarna. Det är väldigt få.

Detta är också ett problem för specialkafferostarna. De lägger ner mycket tid på att kunna erbjuda riktigt bra kaffe men har knappt en handfull kaffebarer att slåss om.

Jag kan tänka mig att det är så här på grund av att man som kaféägare har så otroligt mycket att göra och har ganska lite tid på att fokusera på sina baristor. Men problemet kvarstår. Vi har många nya baristor som vill utvecklas och bli framtidens superstjärnor. Men hur ska de bli det?

För att specialkaffe ska utvecklas behöver vi fler duktiga baristor och specialkafferosterier som tjänar pengar. Som jag ser det så är enda sättet att nå dit att få fler kaffebarer att fokusera på sina baristor.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

5 Responses to Det behövs fler bra kaffebarer

matts sa...

Då får väl dessa baristor ta ansvar o steppa upp o göra ngt, alla väntar på ngn annan skall göra det, vem är det? Dessa tredjevågare är kanske för bekväma?
I sak har du rätt, det finns för få specialkaffebarar som kör sitt race, men det beror på att dessa baristor du snackar om är ganska nya o kanske för nördiga på produkten. Skall du få nörderiet lönsamt så måste man köra själv, arbetskostnaden är för dyr.

Kör igång i liten skala på en bakgata, investera lite. Experimentera, komunicera, leverera, gör avtryck bry dig mer om kunden, lev på vatten o bröd, gift er inte under tiden,bo på kontoret, lev era drömmar, det går jag har startat så.

Vill ngn ha hjälp kan jag berätta hur man gör.

Till sist, tyvärr är det så när man väl är etablerad, som vi t ex är det väldigt svårt att plocka in nya metoder o system. Produktionstekniskt samt personalkostnader sätter käppar i hjulen. Trist, ja.
Man måste göra det från start.

J sa...

1. Det finns för få med rätt fokus.
2. Det finns för många med fel fokus.
3. Det finns för många geeks utan drivkraft.
4. Det finns för många geekföraktare utan know how.
5. Det finns för lite folk som köper Special Kaffe.
6. Det finns för många som köper vad som helst vad folk säger till dem att det är, utan att utvärdera det själva.
7. börja fyll på själv ;)

Per Nordby sa...

Jag håller med föregående talare. Om du inte hittar det du söker på marknaden så har du ju också hittat en lucka. Fyll den.

Henrik sa...

Ja, vi har många luckor att fylla. Jag ska göra mitt bästa för att fylla någon av dessa. Men det är tufft, tar mycket energi och tid. Som ni vet.

Min tanke var inte att klaga på kaffebarerna, vilket jag annars gärna gör. Jag tycker att det är intressant att det finns ett sug bland många att jobba med specialkaffe. Hade vi inte haft detta intresse hade framtiden sett väldigt mörkt ut. Frågan är hur vi kan ta del av all denna energi. Något att fundera på.

Empty Glasses sa...

[...] Schack-Svart Henrik points the finger at Stockholm’s coffeebars and states that they are to few and not good enough. [...]

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.