Precis som James Hoffman tänkte jag spå lite vad som kommer att hända under året.
1. Barista Cup blir bara en tävling
Jag tror att intresset för Barista Cup 2010 kommer vara ganska lågt. Troligtvis kommer baristor från Espresso House och Barista Fair Trade att placera sig högt tack vare deras interna tävlingar som skapar energi och tävlingshunger. Från de mindre kaffebarerna som kör skandinaviskt stil kommer vi nog inte se så många tävlande. Det känns som att vi för tillfället sakna nya intresserade och inspirerande baristor i Stockholm (och landet?). Barista Cup blir inte så intressant utan bara en tävling.
2. Nya rosterier poppar upp
Under året tror jag att flera rosterier kommer att uppgradera sina rostar vilket innebär att de gamla får nya hem. Detta och även att caféer får upp ögonen för möjligheten att rosta själva bidrar till att vi får mer färskrostat att välja mellan. Årets nya rosterier kommer dock att fokusera på lite billigare kaffebönor jämfört med till exempel da Matteo och Koppi. Runt 100-120 kr kommer ett halvt kilo nyrostat kaffe att kosta.
3. Espresso House går sämre
Pressbyrån, 7-11 och de andra tar en allt större del av take away-kakan. Samtidigt blir det vanligare med kaffe- och kapselmaskiner på kontoren. Folk väljer med andra ord billigare alternativt nu när de är lika smidigt och lika gott som kaffekedjans kaffe.
Caféenheterna tror jag fortsatt kommer att gå bra och kanske satsar EH lite mer på luncher.
4. Presentationen
Kaffet börjar smaka gott på många ställen (eller på en del i alla fall). Under året börjar vissa inse att det är dags att fokusera mer på upplevelsebiten. Ska man kunna ta ett premiumpris så kräver oftast kunderna lite mer än bara gott kaffe. Helhetsupplevelsen får en mycket större betydelse. Såklart behöver inte handla om att servera kaffe japan-tea-style, men kanske lite åt det hållet.
Vi får med andra ord se att en del kaffebarer tänker till lite extra på hur kaffet serveras, i vilket porslin och att alla de andra detaljer som bidrar till kaffeupplevelsen.
Under året tror jag att flera rosterier kommer att uppgradera sina rostar vilket innebär att de gamla får nya hem. Detta och även att caféer får upp ögonen för möjligheten att rosta själva bidrar till att vi får mer färskrostat att välja mellan. Årets nya rosterier kommer dock att fokusera på lite billigare kaffebönor jämfört med till exempel da Matteo och Koppi. Runt 100-120 kr kommer ett halvt kilo nyrostat kaffe att kosta.
3. Espresso House går sämre
Pressbyrån, 7-11 och de andra tar en allt större del av take away-kakan. Samtidigt blir det vanligare med kaffe- och kapselmaskiner på kontoren. Folk väljer med andra ord billigare alternativt nu när de är lika smidigt och lika gott som kaffekedjans kaffe.
Caféenheterna tror jag fortsatt kommer att gå bra och kanske satsar EH lite mer på luncher.
4. Presentationen
Kaffet börjar smaka gott på många ställen (eller på en del i alla fall). Under året börjar vissa inse att det är dags att fokusera mer på upplevelsebiten. Ska man kunna ta ett premiumpris så kräver oftast kunderna lite mer än bara gott kaffe. Helhetsupplevelsen får en mycket större betydelse. Såklart behöver inte handla om att servera kaffe japan-tea-style, men kanske lite åt det hållet.
Vi får med andra ord se att en del kaffebarer tänker till lite extra på hur kaffet serveras, i vilket porslin och att alla de andra detaljer som bidrar till kaffeupplevelsen.
2 Responses to 2010 - Henrik spår framtiden
BFT har i år ingen intern tävling. Det var för få som ville va med. Så dem som skickas blir dem som ville. Tror BFT inte kommer så speciell högt i år. Tror inte dem ens når semi.
Där ser man... Ska bli väldigt intressant att se vem som kommer att tävla i år.
Skicka en kommentar