Skogskyrkokaffe

Strax söder om Stockholm ligger världsarvet Skogskyrkogården, en gigantisk kyrkogård skapad av Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz. Området är ett populärt mål för de som vill ta en stillsam promenad eller begrunda de intressanta byggnaderna. Speciellt är det en byggnad har jag har fastnat för, nämligen skogskapellets väntrum.

Själva skogskapellet ligger väldigt fint mitt bland de höga tallarna. På taket sitter en vakande dödsängel och resten av byggnader innehåller många spännande detaljer som nyckelhålets placering mitt i en dödskalles öga. Men det är som sagt själva väntrummen som intresserar mig mest.

Detta väntrum tillkom långt efter att Skogskapellet stod färdigt och är kanske inget arkitektoriskt mästerverk. Men för mig skulle detta ställe vara en perfekt plats för att servera kaffe. Byggnadens inredning är väldigt enkel och alla fönster skapar känslan av att man verkligen sitter mitt i skogen. Det påminner förstås en del om Bruno Mathssons idé att med glas släppa in naturen i vardagsrummet. Just denna kombination av stillsam natur i en speciell miljö och ett gott kaffe är enligt mig så nära en perfekt kaffeupplevelse man kan komma.

En del kanske tycker att en kopp kaffe på en bergstopp längs Kungsleden skulle ge en större upplevelse. Såklart är naturen där mer storslagen och ger ett fint minne men fokuset kring kaffet är inte lika viktigt samtidigt som situationen är lite för avslappnad.

Okej, jag inser nu att jag nog inte ska kalla det för en kaffeupplevelse eftersom det jag är intresserad av är själva kafferitualen. Jag tycker helt enkelt att det vore otroligt spännande att använda kaffe (bryggningen och drickandet) på ett liknande sätt som te i en japansk tecermoni. Fast på ett svenskt sätt. Kanske är det jag som börja bli gammal och tycker att det kan behövas med pauser i vardagen. Men jag tror helt klart att det behövas en plats där man kan få tid för eftertanke och att njuta av nuet med en kopp kaffe i handen.

Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Skogskyrkokaffe

J sa...

Håller med dig, ritualen i att göra kaffe har vi mycket att hämta från teceremonin! Det är därför jag gillar syphon så mycket ;)

Använder Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.